Je obdivuhodné, keď sa v našich končinách objavia akcie, ktoré už dlho ľuďom chýbali.

Jedným z nich bol nepochybne aj prvý pražský Joomla day, ktorý sa konal v mierne sychravý, no o to bohatší deň. Konkrétne v sobotu 1.3.2014. Prečitajte si zhodnotenie celej akcie, prehľad programu a zaujímavosti.

 

Bolo to o fúz

Nechýbalo veľa a celú konferenciu by som bol prepásol. Natrafil som na ňu len týždeň pred jej konaním. Padlo ťažké rozhodnutie o absencii na inej príjemnej akcii, ktorá sa už dlhšie plánovala (to sa ukázalo ako veľká prozreteľnosť, pretože sa akcia napokon nekonala).

Nakoľko šlo o prvý ročník, organizátori boli veľkorysí a rozhodli sa pre voľný vstup. Čo viac treba? Lístky na cestu boli doma pohotovo, večer pred akciou sa dostavil rýchlo. Kvôli časovej tiesni som sa rohodol cestovať experimentálne dve noci za sebou.

Cesta bola tradične famózna, kto pozná tamojšiu diaľnicu, vie o čom hovorím. Do Prahy sme dorazili po 5 ráno. Na mojej prechádzke neznámymi uličkami (nie nebolo to blúdenie :) ), bolo poznať že je sobota ráno, o čom zvedčili mnohí ľudia, očividne sa vracajúci z nočných žúrok.

 

Zahájenie a hviezdy z Joomly

Na čo som sa ja osobne nesmierne tešil, boli vystúpenia ľudí "z Joomly", ktoré boli na pláne hneď z rána. Po krátkom úvode o 9 hodine, ktorého sa ujal celodenný moderátor akcie Ondrej Šťovíček, to napokon vypuklo.

Prvým rečníkom bol Brian Teeman, jeden zo spoluzakladateľov Joomly a spoločnosti OpenSourceMatters, ktorá ju zatrešuje. Sám na seba prezradil, že nie je programátorom, takže otázky podobného tipu si máme šetriť.

V čom bol však veľmi zručný, bolo samotné prednášanie, nakoľko má na starosti osvetu a propagáciu. Veľmi pútavo celú prednáškovú sálu oboznámil s celkovým smerovaním projektu. S jeho pohľadom súhlasím a preto si naň počkajte v záverečnom hodnotení dňa.

Ďalším v poradí bol Radek Suski. Jeho úlohou bolo priblíženie programovej stránky načatej témy. O tom, aké novinky môžeme očakávať a čo sa práve deje na scéne. Nakoľko šlo o konkrétnejšie technické veci, môj záver je taký, že sa v skutku máme na čo tešiť!

V poslednej prednáške úvodného bloku šlo do tuhého. Na scénu totiž prišiel David Hurley a jeho témou bol Joomla framework. Krátke vysvetlenie pojmov. Ide o PHP framework, číže balíky knižníc a príkazov (ešte jednoduchšie - vopred pripravených mini programov na zrýchlenie tvorby náročnejšich programov) slúžiacich pre programátorov aplikácií pre CMS Jommla ale aj úplne samostatných programov.

Toto je už naozaj koreň a základ všetkého. Zaujímať by ste sa o to mali určite, ak chcete programovať aplikácie nie len pre Joomlu. Môže Vám to v mnohom uľahčiť život.

 

Virtuemart a vtipné otázky

Druhý blok začal masovo najatraktívnejšou témou. Pred obecenstvo predstúpil Max Milbers! Že nemáte tušenie kto to je? Nevadí. Istotne Vás zaujíma téma internetových obchodov. On je totiž otcom, podľa môjho názoru najlepšieho eshopu pre Joomlu - Virtuemart.

Nabádal obecenstvo predovšetkým k vyššej aktivite. Nie však k aktivite na tejto prednáške, ale k aktivite čo sa týka kooperácie s ním a ďalšími programátormi tohto slobodného eshopu.

Často sa im vraj stáva, že sa k nim určitý problém, ktorý ľudia s ich programom majú, dostáva až po veľmi dlhej dobe, pričom riešenie často nemusí byť zložité. Nakoľko je aplikácia zdarma, každý sa môže podielať na jej zdokonaľovaní a dávať návrhy na zlepšenie. Padlo aj zopár zvláštnych otázok, pri ktorých som mal dojem, že ľudia zabúdajú na to, že toto všetko majú naozaj celkom zdarma...

Pokračovalo sa v uvoľnenejšej debate, kde všetci doteraz menovaní odpovedali na najrôznejšie otázky z publika. Otázka za 100 bodov, ktorá mňa najviac pobavila bola: "A z čoho žijete? Veď to je všetko zdarma!" :). Pred obednou pauzou ešte vystúpilo zopár dobrovoľníkov so svojimi zaujímavými projektami zhrnutými za 5 minút.

 

Ako s Joomlou zarobiť?

Sýti a spokojnejší sme napokon pokračovali trochu inou fomou. Poobedné bloky boli rozdelené na viac stageov. Niečo ako na hudobnom festivale kde si vyberiete o 13 idem sem, to potom ma nezaujíma, takže o 14 pôjdem sem atď..

Nemôžem hovoriť za prednášky na ktorých som sa nezúčastnil, ale tie moje stáli za to. Vybral som si Money making stage. Presne tak - ako s Joomlou zarábat peniažky.

Prvá prednáška bola môjmu srdcu najbližšia. Hovorilo sa o tom, ako jednoducho a účinne robiť web, ktorý nám bude zarábať. Z pohľadu rozmiestnenia prvkov stránky, jej funkčnosti, usporiadania obsahu, merania výsledkov a psychológie rozhodovania zákazníka. Naozaj hodnotné informácie, ktoré určite rozoberiem v niektorom z nasledujúcich článkov.

Virtuemart. Áno znovu, teraz však z podľadu developera webových stránok (napr. mňa) koncovému zákazníkovi (napr. vy). Ako čo najefektívnejšie dať zákazníkovi to po čom túži a splniť jeho priania. Tak aby bol spokojný aj zákazník, a zároveň dodávateľ web stránky.

V poslednom money making bloku prišiel na rad remarketing. Re čo? Ide o službu, ktorú môžu využívať záujemcovia o platenú reklamu napríklad v google adwords. V prinpípe ide o to, že Vaša reklama bude "naháňať" potenciálneho zákazníka určitú dobu, až kým neurobí to, čo chcete aby urobil. Tým niečím môže byť napríklad nákup, kontaktovanie Vás, to aby pristál na konkrétnej stránke Vašeho webu alebo niečo iné vopred dobre premyslené.

 

Finále prvého Joomla dňa

Záverečná časť bola znovu o čosi technickejšia. Témou boli užívateľské manuály, predaj rozšírení a SEF URL. Konalo sa však ešte veľa prednášok v 3 iných sálach. Rôzne workshopy pre programátorov, témy ohľadne prepájania s inými programami, a tiež rôzne lahôdky o hostingu, pluginoch či ekonomických softvéroch.

Na jeden deň bolo toho naozaj neúrekom a musím pochváliť organizátorov za dobre odvedenú prácu. Celú akciu hostilo České vysoké učení technické, Fakulta architektúry a informačných technológií.

 

Zhodnotenie

Moje zhodnotenie a čo bolo ústrenou myšlienkou celého dňa? Joomla, je slobodný softvér pre slodobných ľudí. Jeho aplikovanie je takmer neobmedzené.

O čo sa vo veľkej miere snažia sami zakladatelia, je sprístupnenie možnosti kvalitných a dostupných stránok v štátnom sektore, ako protiváha projektov, kde sa za stránky utratí rádovo 10, 100 a niekedy aj viac násobok ich skutočnej hodnoty! Čo však, áno máte pravdu, nie je vždy len na dostupnosti inej alternatívy.

Nakoľko bolo už na mieste zrejmé, že sa konferencia vydarila, organizátori načtrli, že by nechceli tradíciu ukončiť prvým ročníkom :). Sám budem veľmi rád ak sa o rok uvidíme znovu, v ešte početnejšom zložení a s minimálne rovnako nabitým programom.