Isto mi dáte za pravdu ak poviem:

Napísať text alebo článok, ktorý ľudí zaujme a zároveň dosiahnuť výrobné umiestnenie vo vyhľadávači je skutočné umenie.

A teraz si predstavte, aké by bolo mať presný návod na to, ako to dosiahnuť.

Aké problémy by vám takýto návod vyriešil?

  • Na stránke by ste mali vždy dostatok návštevnosti
  • Vždy by bol dostatok klientov, ktorí by kupovali vaše produkty a služby
  • Vaše trápenia s tým, že google váš web „nemá rád“ by boli navždy preč

Dávam vám preto týchto 21 tipov, ktoré ak budete používať, zatočia s návštevnosťou vášho webu.

A vytočia ju do vyšších čísel.

Sú postavené na princípoch SEO optimalizácie a copywritingu. Ak ich spojíte, dostanete do rúk úžasný nástroj, ktorý má schopnosť robiť obrovské zmeny.

Ale dosť bolo rečičiek.

Poďme na to!

 

 

1. Už nikdy viac sa nepýtajte: Aká má byť hustota kľúčových slov?

Hustota kľúčových slov je indikátor, na ktorý v tomto momente zabudnite. V minulosti možno platilo, že správne zoptimalizovaná stránka mala mať tieto slová zastúpené v určitej hodnote.

A dnes?

Dnes už nie je žiadny náznak toho, že by takýto faktor sám o sebe naozaj vplýval na umiestnenia.

Ak sa to práve hodí, použite kľúčové slovo, ak sa to nehodí, nepchajte ho tam. Vyhľadávač bude vedieť o čom hovoríte aj podľa iných dôležitých indikátorov.

 

 

2. Píšete pre ľudí, optimalizujete pre vyhľadávač

Odmyslite si teraz to, že nejaký Google existuje.

Napísali by ste text skutočne tak, aj v takomto prípade?

Váš web má slúžiť jeho používateľom, nie virtuálnym robotom. Ak budú vaše texty napísané správne pre ľudí, budú sa páčiť aj vyhľadávačom.

Nikto nechce čítať texty prepchaté SEOm. Dokonca ani sám Google!

Ak text nekonvertuje, nie je dôvod na to, aby bol dobre hodnotený. Sústreďte sa preto v prvom rade na človeka. Vyhľadávačom zanechávajte len nebadané správy medzi riadkami.

 

 

3. Vyhráte to s LSI

LSI je faktor, ktorý zohráva čoraz dôležitejšiu úlohu.

O čo ide?

LSI = Latent Semantic Indexing.

A o čo ide po slovensky?

Použitie podobných výrazov, synoným, rôznych súvisiacich slov, gramatických variácií.

Je to teda vynikajúca cesta ako použiť a zároveň nepoužiť potrebné kľúčové slová. Využite rôzne ich variácie a doplňujúce výrazy.

Príklad:

Hľadáte slovo gladiátor.

Čo hľadáte?

Film s Russellom Crowom? Starovekých bojovníkov? Slovenskú hudobnú kapelu?

Povedzte to vo vašom texte. Vyhľadávače potom môžu ponúkať relevantnejšie výsledky. A relevantnejšie výsledky pre vás znamenajú lepšiu preklikovosť, lepší exit a bounce rate (odchody návštevníkov, ďalšie prekliky na webe).

 

 

4. Je dlhší článok lepší článok?

Nie vždy.

Ak je to ale možné, píšte dlhšie texty.

Vždy sa zamerajte na hodnotu, ktorú do neho ukryjete. Ak nemáte o čom písať, radšej to zbytočne nenaťahujte. Mali by ste ale vedieť, že priemerné prvé pozície majú okolo 2000 slov. A to nie je najmenej.

Rozsah tohto článku je napríklad takmer 2800 slov. Píšem ale niečo len preto, aby som text nafukoval?

Nie.

Dávam sem len to, čo pre vás môže mať pridanú hodnotu. A rozsiahlejšie texty ju zväčša majú. Môžete problematiku lepšie rozobrať, ísť do hĺbky, povedať všetky dôležité informácie. Google hodnotí aj čas strávený používateľom na stránke. A dlhší, kvalitný text, ho samozrejme zvyšuje.

 

 

5. Titulok – kráľ číslo 1

Titulok, alebo aj tag title, je stále jedným z najefektívnejších SEO ukazovateľov. Je jedným z mála lákadiel, ktoré reálne ovplyvňujú ľudí pri rozhodovaní či kliknúť, alebo nekliknúť na vašu stránku.

titulok webstranky

Preto ho rozhodne treba mať správne zostavený.

To znamená:

Vo výsledkoch sa zobrazí len prvých 50 – 60 znakov title tagu. To čo je ďalej už ľudia neuvidia a preto to ani neovplyvní ich rozhodovanie.

Použite kľúčové slovo. Ako sa správate, keď vo výsledkoch vyhľadávania uvidíte to slovo ktoré ste práve hľadali?

Správne. Ihneď vás upúta.

O to viac, čím bližšie sa v title tagu priblížite hľadanému výrazu.

Myslite aj na copywriting. Titulok by mal byť funkčný a na prvý pohľad zaujímavý. Nebojte sa inšpirovať vzormi, ktoré ste niekde videli. Je dosť veľká šanca že to, čo zaujalo vás, zaujme aj iných. Motivujte ľudí, aby sa túžili dozvedieť o tom, čo pre nich máte.

 

 

6. Meta popis – kráľ číslo 2

Druhá z vychytávok, ktoré sa zobrazujú používateľom.

Pre tých čo by nevedeli...

meta popis webstranky

Meta popis (meta description) je krátky úryvok, ktorý môžete vidieť pod práve spomínaným titulkom. Platia pre neho veľmi podobné zásady.

Aké sú to?

Zobrazuje sa približne 150 až 160 znakov. Preto znovu … čo bude nad rámec, to nikto neuvidí. Preto sú vám dlhšie meta popisy zbytočné.

Použite kľúčové slová, sú zvýrazňované! Ak ste si to doteraz neuvedomili, skúste si to. Vyhľadajte si ľubovoľný výraz a pozrite sa, čo je hrubším písmom.

Zaujímavé však?

Ak ho nemáte, google si dosadí, čo sa mu zapáči. A to môže byť celkom pekný bordel...

Ak je tento tag prázdny, je na jeho miesto dosadený nejaký text zo stránky. A je len na vyhľadávači, čo sa rozhodne dosadiť. Zväčša to ale nebude to, čo by vám zaručilo ideálny záujem potenciálneho návštevníka.

A znovu - myslite na copywritera vo vás. Meta popis má rozšíriť to, čo ste nestihli povedať v titulku. Ideálne na vzbudenie ešte väčšieho záujmu.

 

 

7. Nadpis a podnadpisy slúžia všetkým

Čo všetci vieme je že:

Nadpisy sú SUPER dô-le-ži-té!

Čo mnohí nevedia a zanedbávajú je:

Rovnaká dô-le-ži-tosť podnadpisov!

Pre nadpis článku či textu, a tiež jeho podnadpisy, platia podobné pravidlá ako pre titulok. S výnimkou dĺžky. Tá môže byť ľubovoľná.

Nadpis je hlavný MAGNET na pozornosť. Často závisí len od neho, či si ľudia článok s nadšením prečítajú, alebo upadne navždy do zabudnutia. Urobte nadpisov viac, neskôr vyberte ten najlepší.

Podnadpisy majú viacero čiastkových funkcií.

Sú to tieto:

Podobne ako nadpis, priťahujú pozornosť. Ak napríklad sklame niektorá časť textu a čitateľ začne scrolovať, môže pri podnadpise znovu zastať a sadnúť ako mucha na lep.

Optické prerušenie textu – rozoberieme si v ďalšom bode.

Oddelenie tématických častí podstránky.

Štruktúrované členenie textu, ktoré je dôležité z hľadiska optimalizácie.

Samozrejmosťou by malo byť použitie správneho označenia v samotnom kóde stránky. Áno, mám na mysli označenie tagmi h1, h2, h3...

 

 

8. Odstavce a členenie textu

Pozrite sa na tento obrázok.

Ktorú časť by ste si prečítali radšej?

členenie textu

Pre väčšinu z nás to bude práve časť B.

Kým dlhšie články vyhrávajú nad kratšími, pri dlhých odstavcoch to platí naopak

Text, ktorý je naplácaný v jednom kuse, sa nám číta ťažko a vie nás unudiť k smrti.

Používajte krátke bloky textu. Kľudne po 2 až 5 vetách začnite s novým odstavcom. V súvislých blokoch textu sa stráca naša pozornosť. Už na prvý pohľad vyzerajú strašidelne.

Predstavte si, že prídete na stránku, kde nebude nič, ale skutočne nič iné len súvislý text. Mohlo by tam byť písané aj to, kde je ukrytý svätý grál, aj tak sa na to vykašlete.

 

 

9. Dajte si tú námahu s obrázkami

Staré známe:

Lepšie raz vidieť, ako sto krát počuť.

Obrázky dajú vášmu textu šťavu, ktorú slovami len ťažko nahradíte.

Ako by ste napríklad popísali tento obrázok? Stručne, tak aby ste vystihli plnú podstatu danej chvíle...

copywriting obrázky

Okrem toho znovu slúžia na udržanie bdelej pozornosti pri čítaní a obohatenie celkového zážitku.

Ak viete, ponúknite grafiku, názorné ukážky, čokoľvek reprezentatívne.

O úvodnom obrázku sa radšej ani nezmienim. Jeho vynechanie je kolosálnou chybou.

Obrázok je taktiež možné optimalizovať. Pre SEO je najdôležitejší jeho alt tag. Ten by mal obsahovať jeho výstižný krátky popis. Vyhľadávač totiž obrázku inak neporozumie. Dobrou taktikou je zahrnúť do alt tagu kľúčové slovo.

 

 

10. Typografia – ako použiť písmo

Preč sú tie časy, keď jedinou veľkosťou písma bolo font-size:12px.

Pri tejto veľkosti písma a menšej, sa texty dokázali neuveriteľne zlievať a na to, aby ste udržali niekoho pozornosť ste museli byť copywriter „numero uno“.

Používajte preto väčšiu, ľahšie čitateľnú veľkosť písma. Ľudia si na ňu už zvykli a ak by nebola efektívnejšia, používať by sa nezačala.

Používajte prehľadné fonty.

Ozdobné, rukou písané písmo je možno pekné na svadobnom oznámení, no pri súvislom texte je katastrofou.

Taktiež nestriedajte veľa druhov písma. Buď nájdite jedno, ktoré sa vám hodí všade, alebo striedajte dve. Jedno na nadpisy a iné pre text.

 

 

11. Long tail kľúčové slová

Predovšetkým ak ste na webe krátko, odporúčam vám zamerať sa viac na long tail.

O čo ide?

Sú to rôzne výrazy, ktoré súvisia s vašimi hlavnými témami. Rozširujú ich.

Ak by som napríklad chcel optimalizovať pre výraz SEO, ale viem, že ma to bude stáť veľa času zdrojov a úsilia, môžem sa radšej uspokojiť s long tail výrazom SEO optimalizácia návod, alebo návod na SEO.

Prečo to urobiť?

Dôvodov je viac … a nadväzujú na seba:

  • Menšia konkurencia na tieto výrazy
  • Kratší čas na dosiahnutie lepšej pozície
  • Menej potrebných zdrojov

Celková návštevnosť ktorú vo výsledku dosiahnem bude síce menšia, no v konečnom dôsledku privedie len tých ľudí, ktorý tento návod naozaj hľadajú a zaujíma ich.

Preto u mňa strávia viac času, pozrú viac stránok atď. atď. … ;).

 

 

12. Lepšie zapojenie na sociálnych sieťach, správna prezentácia

Len mať pri článku sociálne tlačítka nestačí. Tie sú dnes všade kam sa pozriete.

Na to, aby ich niekto „stláčal“ musíte mu dať jednu vec.

Hodnotu.

Hodnotu, ktorú získa z vášho príspevku. Hodnotu, ktorú bude môcť prakticky využiť. Hodnotu, ktorú mu zatiaľ nikto iný nedal. Až potom vás plný nadšenia budú odporúčať aj svojim známym.

Taktiež popremýšľajte, kde všade by ste mohli posunúť váš obsah.

Môžete totiž vytvoriť geniálny článok, no ak sa nedostane k ľuďom, je to ako by ste hrali finále ligy majstrov pred prázdnym štadiónom a bez kamier. Vy viete, že váš obsah je skvelý, no ak ho nikto neuvidí, je vám na nič.

Porozmýšľajte preto, koho každého by váš článok mohol zaujať. Kto z vašich známych by ho mohol posunúť ďalej. Či poznáte niekoho mienkotvorného vo svojom okolí, kto by vás mohol posunúť vpred. Niekoho, kto má blízko k vašej téme.

Porozmýšľajte nad akýmkoľvek človekom a kanálom, cez ktorý sa viete dostať k väčšiemu publiku.

 

 

13. Dajte odpovede na otázky

Ak sa vo svojom obore pohybujete dostatočne dlho, určite ste si všimli, že ľudí, ktorí k nemu nemajú tak blízko, spája jedna vec:

Stále dokola tie isté otázky.

Áno viem, niekedy to vie byť otravné. Poviem vám ale malé tajomstvo, po ktorom budete chcieť počuť hromadu takýchto otázok.

Pripravený?

To čo sa ľudia pýtajú vás, sa čoraz väčší počet pýta aj vyhľadávačov!

otázky vo vyhľadávači

A po všetkých bodoch, ktoré ste si prečítali, vám musí byť jasné, ako to využiť vo svoj prospech.

Presne tak.

Majte tieto otázky a odpovede na svojom webe.

A najbližšie, keď sa niekto spýta „prečo slnko svieti“, mu vy ponúknete kvalifikovanú odpoveď v zmysle: „No to je preto, lebo na ňom prebiehajú termonukleárne reakcie, jasné?“

Samozrejme v tomto prípade použijete odbornejšiu a hlavne rozsiahlejšiu formu :).

 

 

14. Sľuby treba plniť

Nie len pri copywritingu, ale pri písaní všeobecne, treba dodržiavať jednu zásadnú vec:

Hovoriť pravdu.

Bez toho by som vám mohol dať akékoľvek unikátne tipy, aj tak by ste neuspeli. Ak totiž v nadpisoch posľubujete hory doly, ale realita bude iná, môžete počítať s jediným.

Frustráciou každého, kto sa nechá nachytať.

A vy nechcete, aby si vás pamätali ako klamárov, či?

Preto sa ubráňte tendencii používať silné slová, ak ich nemôžete splniť. Bude vás to k nim všemožne lákať, hlavne pri vymýšľaní nadpisov, úvodov a podobne.

Superlatívy ako najlepší, najkrajší a najlacnejší sa síce pekne počúvajú, no zväčša sú ďaleko od pravdy. Vyzdvihnite radšej iné unikátne vlastnosti. Také, za ktoré sa viete postaviť. Ktoré skutočne NAJ sú.

 

 

15. Prepožičajme si slovo UNIKÁTNY z predchádzajúceho tipu

Tieto riadky čítate z viacerých dôvodov a jedným z nich je tento:

Chcete prezentovať niečo, čo je iné, niečo čo je dobré, niečo čo je svojím spôsobom unikátne.

Áno. Pretože každý z nás je unikátny!

Nie je firma ako firma. Nie je eshop ako eshop. Nie je kvetinárstvo ako kvetinárstvo.

...len to často zabúdame vyzdvihnúť.

A unikátny obsah je to, čo google miluje. Preto s radosťou zdôrazňujte rozdiely. Poukazujte na detaily v ktorých ste iný. Píšte originálne texty, aké nikto na webe nemá. Ak sa viete odlíšiť, odlíši vás aj vyhľadávač.

A ten kto je unikátny, má veľký náskok pred tými, ktorí sa opičia po iných.

 

 

16. Fresh and trendy

Ak je niečo, čo má väčšiu silu ako unikátnosť, je to práve toto:

Čerstvosť a trendovosť.

Statickým stránkam bez čerstvého obsahu pomaly odzváňa.

Nový obsah je indikátorom toho, že váš web žije. Pribúdajú nové podstránky, nové texty, odkazy a tak ďalej.

A aj keď vaši používatelia tieto zmeny nesledujú neustále, je tu niekto, kto sa stále díva. Veď vy viete kto... A tento dotyčný chce vedieť všetko. Chce vedieť o každej zmene. O každej novej stránke, o každom novom riadku. Je to totiž jeho úlohou – vedieť všetko.

A preto, ak často meníte alebo pridávate obsah, sleduje vás pozornejšie. Navštevuje vaše stránky stále častejšie a ak dodržiavate aspoň niektoré už spomínané body, dáva vám lepšie hodnotenie.

Ak k tomu navyše pridáte témy, ktoré sú aktuálne v kurze, môžu sa diať zázraky. Zmienite sa o niečom, čo je aktuálnym trendom vyhľadávania a môžete dostať bonus, ktorý príjemne prekvapí. Jeho účinok síce nie je trvalý, no tá extra návštevnosť môže stáť za námahu.

Pozor:

Trendové témy využívajte len v prípade, ak skutočne pasujú ku zvyšku vašej stránky. Alebo ich viete zakomponovať celkom plynule a k veci.

Písať o odovzdávaní oskarov na stránke s najnovšou módou bez očividných súvislostí nebude dobré riešenie. Iné by bolo, ak by ste zhodnotili kto v čom prišiel, kto sa ako páčil a kto to s oblečením totálne prestrelil. V tom prípade ste pochopili princíp využitia trendových tém...

 

 

17. PRÁSK!

Srdce mi podskočilo.

Kde sa vzal ten výbuch? A kde všetci zmizli?

Snáď to nebol zase ten šialený sused, s tou jeho starou, hrdzavou haraburdou..., už minule sa na neho sťažovala celá naša ulica.

...

„Kam som to zablúdil?“, pýtate sa.

Len som si na chvíľu odbehol z rutiny týchto riadkov, aby ste mi neušli od obrazovky.

Chcem totiž poukázať na to, aby ste udržiavali pozornosť čitateľov. Za každú cenu! Usaďte ich do sedadla a nepustite, kým nebudú tam, kde chcete aby boli. Z predchádzajúcich bodov k tomu slúžia takmer všetky tipy.

Skúste aj tieto:

  • Citácie, ktoré sú graficky výraznejšie ako zvyšok textu.
  • Rôzne doplnkové info – taktiež graficky zvýraznené.
  • Ľubovoľné vlastné pútače a oddeľovače. Vymyslite si vlastný princíp oddelenia. Môže ním byť grafika, ikony. Vlastne čokoľvek.

...

A prečo sa na suseda všetci sťažovali? Pretože na seba priveľmi pútal pozornosť...

 

 

18. Nepreoptimalizujte

Aj pri tých najčistejších úmysloch sa niekedy stáva, že to skrátka preženieme.

Nesnažte sa vyhľadávanie zmanipulovať. Vždy myslite na to, čo sme si už vraveli – píšete pre ľudí. Ak oni nebudú mať záujem o to čo ponúkate, nebude ho mať nikto.

V prípade že upravujete krátke časti, jednotlivé vety, podnadpisy, vždy majte na pamäti svoj hlavný cieľ. Ústredná myšlienka a správa ktorú chcete odovzdať svetu, musí stáť na prvom mieste. Nenechajte ju zaniknúť len preto, aby ste ukojili svoju túžbu po dostatku kľúčových slov.

Ak chcete lepšie výsledky, skúste sa zamyslieť nad tým, prečo ľudia nerezonujú s vašou hlavnou message. Zabudnite pritom chvíľu na všetko, čo ste kedy počuli o SEO.

 

 

19. Dajte niekomu prečítať váš výtvor skôr ako ho zverejníte

Sme tvory omylné. A ani textové editory nečítajú myšlienky.

Skontrolujete si všetko aj 5-krát, aj tak vám pár preklepov unikne. Mohli ste mať z diktátov jednotky celú základnú školu, aj tak vás nejaké to i-ý zradí.

Po napísaní textu sa stávame na vlastné chyby slepí. Skenujete text, pretože ho už poznáte takmer naspamäť a chybičky zostávajú pred vašim zrakom ukryté.

Určite sa vo vašom okolí nájde niekto, na koho sa môžete v tomto smere spoľahnúť.

Neponáhľajte sa.

Ak môžete, doprajte si tento luxus. Poproste dotyčného, aby vám povedal aj svoj celkový názor. Pochopil tomu? Nie je to celé zbytočne komplikované? Sú vety zrozumiteľné?

 

 

20. Kvalita

Teraz poďme s pravdou von:

Koľko času venujete písaniu textov a článkov?

Nie vážne. Koľko?

Je to pre vás len nutné zlo, pretože viete, že webu urobia dobre, alebo dávate zo seba všetko a chápete silu, ktorá je v nich ukrytá?

Ak je to prvá možnosť, zamyslite sa nad tým, či to má naozaj zmysel. Či neviete svoju energiu sústrediť na iné miesto, kde ste dobrý, kde vás to baví a kde vidíte výsledky.

A na tvorbu textov si radšej nájdite niekoho, kto to bude robiť s chuťou a odhodlaním. Prípadne si najmite copywritera.

Áno, obe možnosti vás budú stáť pár eur navyše, no efekt toho, keď sa niečo robí nasilu a keď to ide od srdca, je neporovnateľný.

 

 

21. A pre tých ktorým tvorba textov chutí – pomáhajte si ťahákom

Spíšte si tie najlepšie veci, ktoré máte vy, alebo ktokoľvek iný overené.

Majte ich po ruke a použite, keď začnete tvoriť.

A začnite s vašim ťahákom práve teraz.

Pripravil som vám skrátenú 11 bodovú formu týchto tipov v praktickom obrázku.

Ten si vytlačte a dajte na viditeľné miesto.

Používajte ho vždy, keď sa vaše prsty rozbehnú po klávesnici.

Pošlem vám ich na váš email. Stačí zadať údaje do formulára a sú vaše...

P.S.:

Máte tam aj druhú formu, ako tapetu pre váš počítač. Za pripravenú fotku si doplňte svoje obľúbené pozadie a je to.

Náhľad ťaháku:

ťahák seo copywriting