stagnujúca predajňa fungujúci eshop

Stojíte za predajným pultom a pokladňa zapadá prachom.

Hľadíte na plné regály a premýšľate v čom je chyba, že ľudia o váš tovar nemajú väčší záujem. Veď predajňa o ulicu ďalej má vždy nejakých tých zákazníkov. A k vám zablúdi sotva zlomok z nich.

Mať obchod plný tovaru a nemať komu predávať je frustrujúce.

Problém ale nemusí byť v tovare. Ani v nezáujme zákazníkov.

Možno prevádzkujte kamennú predajňu, ktorej tovar sa čoraz viac presúva do online sveta. Možno nastal čas, otvoriť novú, „virtuálnu“ pobočku.

Nebudem rozoberať dôvody prečo a či by ste tak mali urobiť. Toto rozhodnutie je len a len na vás.

Ukážem vám radšej ako na to, na čo myslieť a prečo je pre kamennú predajňu eshop vítanou nadstavbou.

 

Školácka chyba

Zostaňme ešte chvíľu vo svete kamenných obchodov.

Máte vo vašom meste obľúbené prevádzky? Povedzme malú pekáreň, rýchle občerstvenie? Predpokladám, že áno.

Pri niektorých je na prvý pohľad zrejmé, že sú úspešné.

A Slováčisko, človek podnikavý, nezaháľa. „Keď to ide susedovi, pôjde to aj mne“. A nová predajňa s totožným sortimentom, len o pár desiatok metrov ďalej, je na svete.

 

zdroj: giphy.com

 

Niečo podobné som toto leto spozoroval v neďalekom malom meste. Problém však bol v tom, že starú predajňu miestny dobre poznali a len málokto prešiel tých zopár metrov navyše.

Ja sám som si ju všimol až po tom, ako som nakúpil v tej prvej. Okamžite mi napadlo: „To bol veľmi nešťastný nápad“.

Povedal som si ale, že nabudúce zájdem do nej a dám im šancu. Možno milo prekvapia.

A hádajte čo?

Žiadne nabudúce sa nekonalo...

Ich sortimentu obdobie neprialo, a kým som sa dostal k tomu, aby som im svoju šancu dal, predajňa bola zatvorená.

Možno nedostatok trpezlivosti, určite nedostatok propagácie a dosť možno unáhlené rozhodnutie prispelo k tomuto neúspechu.

Vy si však z tohto príkladu môžete vziať ponaučenie do online sveta.

Aké?

 

3 ponaučenia pre toho kto chce založiť eshop

1. Pozor na unáhlené rozhodnutia

Aj keď sa to môže zdať nad slnko jasné a jednoduché, reálna skúsenosť vám v 99 % ukáže opak. Pred vrhnutím sa na eshop si jednotlivé kroky dobre zvážte.

Aké kroky to sú?

Čítajte ďalej a čoskoro sa k nim dostaneme.

2. Pozor na zlú propagáciu

V prípade spomínaných prevádzok bol kameň úrazu jasný. O tej druhej som sa dozvedel príliš neskoro.

Ak premýšľate nad eshopom, mali by ste aspoň ½ (a viac) počiatočného úsilia venovať jeho propagácii. Zdá sa vám to veľa?

Vôbec nie je.

Ak zanedbáte propagáciu a budete sa spoliehať na to, že zákazníci sa objavia z ničoho nič ako letný dážď meteoritov, čaká vás rovnaký osud ako zatvorený obchodík.

3. Trpezlivosť

Nakoľko za tých pár rokov v online svete poznám miestne pomery, je mi jasné, že len málokto z tých čo začínajú so svojimi malými eshopmi, je ochotný a je v jeho možnostiach, investovať dostatok prostriedkov pre jeho raketový štart.

Preto vedzte že:

Ani najlepšia stratégia, ani najdokonalejšia propagácia vám nepomôžu, ak nebudete vyzbrojený dávkou trpezlivosti a odhodlania.

Chýbajú vám tieto dve vlastnosti?

Potom na eshop radšej zabudnite.

A my ostatní sa pozrime na konkrétne kroky, ktoré vám pomôžu k štartu vášho eshopu.

 

6 + 1 krokov pre vytvorenie eshopu ak máte kamennú predajňu

 

1. krok - Čo predávať?

Nakoľko predpokladám, že naozaj máte kamennú predajňu, bude toto rozhodnutie pre vás jednoduchšie.

Poznáte tovar, poznáte dodávateľov, poznáte chute vašich zákazníkov. Všetky tieto skúsenosti vám budú užitočné.

V tomto bode vám zostáva zvážiť hlavne to, či má zmysel vyrobiť na webe „kópiu“ vašej reálnej predajne.

Čo myslím pod kópiou?

Treba sa rozhliadnuť, či  by nemalo väčší zmysel mierne pozmeniť sortiment vo vašom eshope.

Ak ste v silne konkurenčnom prostredí, bude na začiatok lepšie, ak svoju ponuku zúžite a budete sa prezentovať ako odborníci na špecifický okruh produktov.

Ak máte priveľmi špecifické produkty v málo konkurenčnom prostredí, netreba sa báť niečo do sortimentu pridať.

Príklad: máte obchod s elektronikou, ale v eshope budete predávať len televízory.

Ako si urobiť prieskum?

Poslúži vám starý dobrý Google a treba hľadať a hľadať. Na nasledujúcom odkaze nájdete niekoľko užitočných skratiek pre Google vyhľadávanie.

Popri vyhľadávaní treba sledovať tiež množstvo platených výsledkov. Platí jednoduchý vzorec – čím viac reklám, tým väčšia konkurencia.

Zamyslite sa, či viete ponúknuť niečo viac ako všetci ostatní.

prieskum konkurencie eshopu

 

2. krok - Kde predávať?

No na internetoch samozrejme ;).

Teraz vážne.

Ak ide o rozhodnutie kde (pomocou akého eshopu) predávať, vzniknú dva základné tábory, ktoré budú preferovať:

  • Hotové riešenie Zdarma alebo za poplatok
  • Riešenie na mieru

Hotové riešenia

Ako ide o hotové riešenia, stačí si zadať do vyhľadávania „eshop zdarma“, a môžete sa stratiť v neprebernom množstve ponúk.

Vytypujme si však niekoľko najlepších riešení na našom trhu:

Každá z týchto firiem vám ponúka skúšobnú verziu, ktorú si môžete zdarma otestovať, prípadne trvalé bezplatné riešenie, ktoré však bude značne oklieštené.

Dobre si prezrite všetky funkcie a spočítajte, či sa vám oplatí trvalý prenájom a množstvom funkcií (ktoré väčšina z vás nevyužije), alebo jednorázové riešenie s väčšou počiatočnou investíciou bez pravidelných poplatkov.

Pozn.:

Prosím vás, ak to myslíte s eshopom vážne, kúpte si aspoň základnú verziu, na ktorej môžete mať vlastnú doménu!

Riešenie na mieru

Myslím na využitie niektorého z dostupných CMS riešení ako sú napríklad Prestashop, Virtuemart pre Joomlu, či Woocommerce pre Wordpress. Pre tieto CMS-ká môžete kúpiť hotové šablóny, alebo si ju nechať vyrobiť podľa vlastných prestáv.

Tí odvážnejší sa isto pokúsia zostaviť si takýto eshop samostatne. No ak ste nič podobné doposiaľ nerobili, nechcete stratiť niekoľko týždňov času a napokon sa aj tak obrátiť na odborníka, tento pokus rovno preskočte.

Pozn.:

Riešenie na mieru môže byť aj od základov na mieru. Sami si však najlepšie zrátate, či potrebujete ručne robené „Bentley“ za niekoľko tisíc €, alebo sériovo vyrábanú Octaviu s miernym tuningom.

 

3. krok - Doprava

Krok, ktorý sa zväčša rieši medzi poslednými. Najlepšie až po zhotovení eshopu.

Chyba.

O tom za koľko a ako rýchlo viete svoj tovar distribuovať, môže byť nemenej dôležité ako samotný predaj. Hlavne pri produktoch s problematickou dopravou, krátkym dátumom trvanlivosti, či veľkými rozmermi.

Kontaktujte dopravcov, porovnajte ceny, zjednajte podmienky.

Ak vaše výrobky nemajú vlastné obalové materiály, rátajte aj s týmto dodatočným nákladom.

Keďže sa bavíme o prerode vašej kamennej predajne, umožnite zákazníkom vyzdvihnúť si tovar aj u vás osobne. Je to pre vás najvýhodnejšia možnosť.

Viac o problematike doprava a eshop sa dočitate tu.

 

4. krok - Platba

Treba myslieť na nasledovné:

Dobierka – Nutnosť? Áno! Drvivá väčšina slovenských spotrebiteľov stále najviac využíva pri online nákupoch práve platbu pri preberaní tovaru.

Platba prevodom – Najjednoduchšie pre predajcu, žiadne poplatky okrem bankových, vybavenie platieb v európskom bankovom priestore sa značne zrýchlilo. Jediný problém je, že zákazník musí vstúpiť do svojho internet bankingu. Každopádne taktiež potrebná možnosť.

Platba kartou – Zrýchlená možnosť okamžitej platby - ako pri pokladni v potravinách... Väčšina bánk má svoje brány pre online platby. Treba si zistiť možnosť integrácie s vašim eshopom. Prípadne môžete využiť online platobnú bránu ako je známy PayPal. Nevýhody? Poplatky za každú platbu.

 

platby na eshope

 

5. krok - Ako propagovať?

O propagácii sa bavíme až v piatom bode, no významovo by som ju dal ako číslo 1. Dnes sa totiž bez propagácie s eshopom nikam nepohnete.

 

Fanúšikovská stránka na Facebooku

Ak si myslíte, že ju nepotrebujete, ochudobňujete sa o potenciálne významný zdroj zákazníkov.

Kto nakupuje viac a radšej ako verný fanúšik?

Z globálnych výskumov vyplýva, že najviac zákazníkov nakúpi až po 5 kontakte s danou značkou. Čo je v tomto zmysle váš eshop. A FB stránka je dobrý nástroj na náhodné i cielené oslovenie budúcich zákazníkov a opätovný kontakt s nimi.

 

SEO

Organická návštevnosť z Google je to najlepšie pre váš web. Nemusíte platiť reklamy, starať sa o rozpočty, vymýšľať čím novým ohúriť ľudí.

Len keď to s tým SEOm nie je také jednoduché. Dodržiavať základné princípy SEO je alfa a omega.

V rastúcej konkurencii to ale často nestačí. Treba zapojiť precíznejšie postupy.

Zopár z nich nájdete v mojich článkoch.

Prečo je copywriting nenahraditeľný pri tvorbe fungujúceho webu?

21 SEO copywriting tipov ako návod na zvýšenie návštevnosti stránky

Prečo vlastne zapojiť SEO si môžete prečítať aj v tomto článku.

 

Blog

S čím by som začal dnes, ak by som chcel eshop a viem o tom len minimum informácií?

S blogom.

Najskôr by som začal písať k témam produktov, ktoré chcem predávať, vytvoril si publikum, základ návštevnosti, fanúšikov a až následne by som sa dal do online predaja.

Na to aby ľudia nakupovali, musia vám dôverovať. A práve blog vám pomôže pri budovaní dôvery.

A popri čakaní na zákazníkov v prázdnej predajni vám určite chvíľka na pár článkov zostane.

 

Google Adwords

PPC reklama je najprepracovanejší zdroj platenej reklamy. Platíte len vtedy, ak ľudia klikajú na vaše reklamy a prídu na váš web.

Môžete cieliť na rôzne kľúčové slová, lokality, jazyky, zariadenia a iné. Adwords má množstvo vychytávok pre zaujatie toho koncového zákazníka, ktorého práve hľadáte.

No aj na Adwords sa dá prerobiť. Ak chcete mať istotu, stavte na človeka, ktorý vie čo robí, vie vám reklamné kampane nastaviť a poradiť v prípadnej stratégii.

 

Offline propagácia

Nezabúdajte na ľudí, ktorí navštevujú váš kamenný obchod.

Vytlačte si letáčiky, vizitky, propagujte svoj nový eshop.

Mnohí, ktorí u vás nakupujú uvítajú vznik vašej online predajne a práve oni sa môžu stať zdrojom prvých dôležitých návštev, facebookových fanúšikov a nákupov.

Kto vás pozná naživo, vás často spropaguje svojim známym aj bez toho, že by ste ho o to žiadali. No malé poštuchnutie nezaškodí.

 

6. krok - Starostlivosť o zákazníka

Získavanie nových zákazníkov je čoraz obtiažnejšie.

O niečo ľahšie je udržať si starého zákazníka. Samozrejme za predpokladu splnenia jeho požiadaviek na kvalitu zakúpeného tovaru.

 

zdroj: giphy.com

 

Preto by ste mali myslieť na to, aby ľudia, ktorí už u vás nakúpili, sa k vám aj vrátili.

To zabezpečíte najlepšie tak, že sa ľuďom z času na čas pripomeniete.

Ako?

  • Blog – postovanie nových článkov
  • Facebook stránka – pridávanie príspevkov
  • Email marketing – samostatná kapitola, ktorá by si zaslúžila celý článok, využiteľnosť získaných emailových kontaktov vašich zákazníkov je nekonečná
  • Zľavové kupóny
  • Akcie a iné...

 

(7. krok) Celosvetový úspech

Pri dodržaní týchto krokov môžete očakávať, že kamennú predajňu budete môcť do pár mesiacov zatvoriť a predávať len online, alebo si otvoriť sieť medzinárodných predajní vášho sortimentu, odsťahovať sa na Bali a užívať si zarobené milióny po zbytok vášho života...

Áno, samozrejme môže sa to stať :).

No pravdepodobne to nebude trvať pár mesiacov.

Snáď vás nesklamem ak poviem, že možno ani Bali nebude, ale len tichá chalupa niekde v našich horách, kde si oddýchnete od všetkých tých objednávok.

V každom prípade vám želám veľa síl a úspechov, ak sa rozhodnete vkročiť do sveta online.

Jednajte strategicky a premyslene.

A … Poď na web.

1 1 1 1 1

anton zaujec

Anton Zaujec  - Pomáham jednotlivcom i firmám tvoriť a zlepšovať ich webové stránky.

Som fanúšikom poctivého SEO, info marketingu a hľadania riešení namiesto výhovoriek. Ponúkam rady na blogu, v ebooku a online kurze o internetovom marketingu.

Sleduj na

Hľadám...

efektívny web marketing