Webeceda - abeceda pojmov a skratiek

Ak sa obzeráte po svojej prvej webovej stránke, z každej strany na vás kričí veľa nových výrazov a skratiek. Zostavil som preto kratučký slovník najpoužívanejších pojmov, spolu s jednoduchým vysvetlením ich významu. Sú zoradené v abecednom poradí, bez logickej následnosti.

Rýchlejší presun ku konkrétnym slovám vám umožní kliknutie na ľubovoľné písmeno abecedy nad zoznamom.

Zoznam bude priebežne dopĺňaný, preto sa môžete podeliť s tým, čo ste v zozname hľadali a nenašli.

 

A B C D E F G H CH I J K L M N O P R S T U V W X Y Z

 

A

 

Adsense (Google Adsense)

Nástroj umožňujúci zobrazenie platených reklám. Pomocou Adsense môžete na svoju stránku umiestniť jeden alebo viac banerov, ktoré budú zobrazovať platenú reklamu od rôznych inzerentov. Nejde však o žiadny lacný zárobok (čo vám mohlo ihneď napadnúť). Na aspoň aké-také zarobené peniaze musíte mať na webe naozaj skvelú návštevnosť. Jej potenciál využijú online magazíny a blogy s veľkým množstvom čitateľov.

 

Ads – Adwords (Google Ads)

Služba na uverejňovanie reklám vo vyhľadávači Google a v reklamnej siete Adsense. Funguje na princípe „pay per click“. To znamená že za reklamu platíte len ak na ňu niekto naozaj klikne. Ak máte záujem o marketing vo vyhľadávači, hľadáte práve službu Ads.

 

Analytics (Google Analytics)

Štatistický nástroj na sledovanie návštevnosti. Služba ktorá zabezpečuje zbieranie podrobných štatistických údajov o návštevnosti webovej stránky. Je dostupná zadarmo pre každého, kto má záujem dozvedieť sa niečo o návštevníkoch svojho webu a hľadá cesty, ako by sa mohol jeho web zlepšiť.

 

B

 

Baner

Reklamný pútač. Ak na niečo chcete upozorniť, vytvoríte tomu dobre viditeľné miesto. Zväčša má grafickú (obrázkovú) podobu, no môže byť aj čisto textový. Taký reklamný billboard v online svete.

 

Backend

Administrátorské rozhranie. Časť webu, na ktorú obyčajný používateľ prístup nemá. Umožňuje vám spravovať obsah, články, produkty a čokoľvek iné, zabudované do štruktúry vašej stránky. Zväčša sa k nemu dostanete vy, alebo iný správca po prihlásení na špecifickej adrese, ktorá by nemala byť známa nikomu, okrem zainteresovaných osôb. Ak sa na backend pozrieme hlbšie, ide v princípe o celú infraštruktúru, ktorá zabezpečuje bezproblémový chod webových stránok.

 

Blog

Časť webstránky, na ktorej zverejňujete články. Blog sa z polohy čisto informatívnych článkov, dostal viac do pozície reklamného nástroja. Nakoľko zákazníci požadujú pred nákupom čoraz viac podrobných informácií, je blog ideálne miesto, kde ich môžete ponúknuť.

 

C

 

CMS – Content management system (redakčný systém)

CMS v preklade redakčný systém, je „program“ na spravovanie a tvorbu webovej stránky. Je to veľmi komplexná webová aplikácia, ktorá vám bez znalostí programovania umožní vytvoriť a spravovať si vlastný web. Poznáme dve skupiny CMS. Inštalačné balíky, kde máte plný prístup ku všetkým súborom systému. Viaceré spomíname v tomto článku – Wordpress, Joomla, Prestashop. Druhou skupinou sú online CMS, kde máte prístup len do administrácie (backend), pomocou ktorej tvoríte a manažujete.

 

Copywriting

Tvorba pútavých textov pre marketing. V stále väčšej online konkurencii sa weby začali čoraz viac podobať dizajnovo a obsahovo. Keďže sa koleso nedá vynájsť každý deň, prišla potreba odlíšiť sa aspoň originálnym textom. Copywriter je teda niekto, kto pretvorí alebo vymyslí jedinečný obsah, ktorý vás odlíši v očiach zákazníkov.

 

CSS – Kaskádové štýly

Mechanizmus na vizuálne formátovanie webovej stránky. Oddeľuje obsahovú (HTML) a vizuálnu časť. Pomocou CSS kódu je možné jednoducho pretvoriť vzhľad stránky, aj bez zasahovania do jej obsahu.

 

D

 

Doména

Názov stránky + .sk, .com. .eu. Alebo aj internetová doména, či doménové meno. Je hlavná adresa webovej stránky. Autori jej myšlienky správne predpokladali, že pamätať si niekoľko adries s náhodne usporiadanými 12 číslicami by bol mierny problém. A preto vznikol systém domén, ktorý nahradzuje číselné IP adresy zapamätateľnejšími menami.

 

E

 

Ebook

Elektronická kniha. Obľúbený marketingový nástroj, pre detailné oboznámenie čitateľa so želanou problematikou.

 

Email

Elektronická pošta. Asi sa nenájde človek, ktorý si tento riadok prečíta a ešte by žiaden email neposlal, no aj tak... Jedno z najčastejších využití internetu je práve elektronická pošta. Je staršia ako internet samotný a jej systémy stáli pri jeho zrode.

 

Emailový klient

Program, ktorý umožňuje čítanie a odosielanie emailov. Komunikuje s emailovými servermi a zabezpečuje jednoduché používanie elektronickej pošty pre nás, pospolitý ľud. Najznámejšie sú Microsoft Outlook a Mozzila Thunderbird, no existuje veľa iných, dnes už i mobilných aplikácií.

 

Eshop

Elektronický obchod. Internetová stránka, ktorá umožňuje predajcom predávať a zákazníkom nakupovať. Okrem toho môže zabezpečovať veľa postranných funkcií, ako napríklad správu skladu, prehľad objednávok, informovanie zákazníkov a veľa veľa … veľa veľa ďalšieho.

 

F

 

Facebook

Sociálna sieť. Pôvodne vyvinutá študentami pre študentov Harvardovej univerzity. Dnes jeden z najvýznamnejších hráčov v oblasti online komunikácie a marketingu.

 

Fotobanka

Stránka na sťahovanie fotiek. Fotobanky môžu byť platené, zadarmo, ale aj kombinované. Nájdete ich veľa, z ktorých môžete fotky sťahovať celkom voľne, prípadne pod podmienkou, že uverejníte zdroj fotografie. Ak hľadáte široký výber profesionálnych fotiek, stiahnite po platenej fotobanke. Niektoré ponúkajú zaujímavé balíčky aj pre ľudí, ktorí potrebujú dobrú fotku len raz za čas.

 

Frontend

Používateľská časť webovej stránky. To, čo vidí návštevník po príchode na stránku. Všetky texty, obrázky, banery, formuláre a iné prvky, ktoré máte verejne dostupné. Aj časť stránky, ktorú máte dostupnú až po prihlásení a registrácii, je stále frontend. Malo by ho tvoriť prívetíve používateľské rozhranie s ktorým sa jednoducho pracuje, je prehľadné a vie sa v ňom zorientovať aj niekto, kto má len základné znalosti práce s počítačom.

 

G

 

Google

Vyhľadávač webových stránok. Svetový gigant vo svojom obore. Zastrešuje množstvo služieb a tisíce podstránok.

 

Google Ads / Adwords

Viac pod písmenom A - Ads

 

Google Adsense

Viac pod písmenom A - Adsense

 

Google Analytics

Viac pod písmenom A - Analytics

 

H

 

Hashtag

Skratka alebo identifikátor obsahu. Pôvodne z informačných technológií, dnes známy skôr zo sociálnych sietí. Slúži pre označenie príslušnosti obsahu k určitej tématickej oblasti.

 

Hosting - Webhosting

Miesto, na ktorom je fyzicky uložená vaša webová stránka. V širšom slova zmysle je to služba, ktorá zabezpečuje nonstop dostupnosť vašej stránky na internete prostredníctvom hostingových serverov. Zabezpečuje tiež prevádzku emailov.

 

HTML – Hypertextový značkovací jazyk

Programovací jazyk na vytváranie dokumentov zobraziteľných vo webovom prehliadači – webstránok. Základný stavebný prvok každého webu. Ak sa chcete začať učiť tvoriť weby, začnite s HTML.

 

HTTPS

Protokol pre bezpečnejšiu komunikáciu s webstránkou. Ide o zabezpečenú formu komunikácie medzi vašim webovým prehliadačom a serverom, na ktorom je uložená prezeraná stránka. Poznáte ho podľa označenia na začiatku URL adresy.

 

CH

 

Chrome

Internetový prehliadač. Rýchlo sa dostal do popredia záujmu používateľov. Je možné ho rozšíriť, tak ako iné prehliadače, o veľa aplikácií. Nakoľko ide o projekt spoločnosti google, majú tu aplikácie pre ich služby o niečo navrch.

 

I

 

Instagram

Sociálna sieť na zdieľanie fotografií. Dostupná predovšetkým pre mobilné zariadenia. Instagram spolupracuje s inými sociálnymi sieťami. Pôvodne navrhnutý s viac funkciami, no neskôr sa zameral výlučne na mobilné fotografie a ich zdieľanie.

 

J

 

Javascript

Programovací jazyk na tvorbu rôznych funkcií a interaktívnych prvkov stránok. Vykonáva sa na úrovni internetového prehliadača, čiže vo vašom počítači. Ak ste si niekedy javascript zakázali, možno viete, že stratíte plnohodnotnú funkčnosť stránok. Je preto vhodné, nechať ho povolený. Každý prehliadač disponuje nastavením pre jeho blokovanie alebo povolenie.

 

Joomla

Obľúbený redakčný systém pre správu a tvorbu webových stránok a aplikácií. Má dobrú podporu pre začiatočníkov. Je okolo neho komunita tisícov používateľov a vývojárov, a preto je ľahké nájsť riešenie na problémy pri jeho používaní. Viac pod písmenom C - CMS

 

K

 

Katalógový vyhľadávač – Internetový katalóg

Stránka obsahujúca zoznamy webstránok, vyhľadateľných a triediteľných podľa rôznych kritérií. Hlavný rozdiel oproti klasickým vyhľadávačom je ten, že katalógové vyhľadávače nehľadajú nové stránky automaticky na základe existujúcich prepojení, ale do nich musíte nový web manuálne pridať.

 

Kľúčové slová

Slová a výrazy, ktoré ľudia hľadajú na internete. Sú skloňované najmä v súvislosti s optimalizáciu pre vyhľadávanie. Pre vás ako majiteľa webu je podstatné poznať kľúčové slová, ktoré používajú vaši návštevníci a používať ich zmysluplne v textovom obsahu.

 

Konverzia

V marketingu znamená zmenu stavu zákazníka z jedného na iný. Predovšetkým sa týka prechodu zo stavu „Potenciálny zákazník“ na stav „Platiaci zákazník“.

 

L

 

Link - Odkaz - Preklik

Odkaz na internete. Linkom rozumejte napríklad časť textu, po kliknutí na ktorú sa dostanete na inú podstránku, doménu alebo inú časť textu. Linkom (odkazom) môže byť aj tlačidlo, obrázok alebo iný ľubovoľný prvok.

 

Linkedin

Sociálna sieť orientovaná na firemnú sféru. Používa sa na vytváranie profesionálnych a firemných kontaktov. Môžete tu nájsť kolegov, ľudí z podobného oboru, firemné kontakty na spoluprácu i pracovné ponuky.

 

M

 

Mapa stránky

Podstránka obsahujúca odkazy na všetky podstránky danej domény. Môže mať formu klasickej podstránky, alebo formu XML súboru. Ako hovorí názov je to mapa, ktorá vás vie navigovať celým webom, alebo aspoň jeho podstatnou časťou.

 

Marketing

Súbor aktivít pre zvýšenie atraktivity subjektu v očiach zákazníka. Internetový marketing je komplexná téma, ktorá zahŕňa rôzne oblasti – optimalizáciu pre vyhľadávače, PPC reklamu, sociálne siete, copywriting a iné.

 

Meta popis

Krátky popis podstránky, ktorý sa zobrazuje vo vyhľadávaní. Používateľa má upozorniť na hlavnú tému alebo dôležitý obsah.

 

Mobilná webstránka

Verzia webovej stránky, ktorá sa zobrazuje na mobilných zariadeniach. Vzhľadom na rozšírenie mobilných zariadení a internetových technológií sa v globále upustilo od tvorby mobilných verzií stránok. Nahradili ich responzívne verzie klasických stránok, ktoré sa bezproblémovo zobrazia aj na mobilných zariadeniach. Viac pod písmenom R – Responzívny.

 

N

 

Newsletter – Emailing - Email marketing

Hromadná komunikácia s používateľmi prostredníctvom emailu. Využívaná je predovšetkým vo sfére obchodu, kde používateľov alebo zákazníkov informujete o novom obsahu, produktoch či mimoriadnych ponukách.

 

O

 

Odkaz

Viac pod písmenom L - Link

 

Optimalizácia – SEO optimalizácia

Úprava webstránky, ktorá smeruje k dosiahnutiu lepších pozícií vo vyhľadávačoch. Optimalizácia sa skladá z mnohých faktorov, ktoré môžeme deliť na technické a obsahové. Známe je tiež delenie na onpage a offpage SEO. Čoraz viac prienikov má s odbormi marketingu či copywritingom. Je to veľmi obsiahla téma, hodná samostatných článkov, napr. tu.

 

Outlook

Program na prácu s emailami. O emailových klientoch sa viac dočítate vo všeobecnej charakteristike pod písmenom E. Outlook je štandardnou súčasťou operačných systémov Windows.

 

P

 

PHP

Programovací jazyk na vývoj aplikácií a dynamických webových stránok. Je vykonávaný na strane servera, vo webovom prehliadači vidíte iba jeho výsledok v podobe HTML jazyka. Dnes sa bez neho zaobídete iba pri veľmi jednoduchých stránkach. Pri väčšine moderných webov sa bez neho nepohnete. Preto je hostingovým štandardom server s podporou PHP.

 

Pinterest

Sociálna sieť umožňujúca tvorbu kolekcií obrázkov pre určitú tému. Používatelia majú vlastné profily s obrázkami a iné štandardné možnosti sociálnej siete. Používa sa na osobné, vzdelávacie a marketingové účely.

 

Prehliadač – internetový prehliadač

Program na vašom počítači, notebooku, tablete či mobile, ktorý vám umožňuje pristupovať (prehliadať) k webovým stránkam. Za predpokladu, že má vaše zariadenie pripojenie na internet ;). Poznáme rôzne internetové prehliadače. Najznámejšie sú Google Chrome, Mozzila Firefox, Internet Explorer (za novú generáciu možno považovať Microsoft Edge), Opera, Safari a iné.

 

PPC – Pay-per-click

Forma poskytovania online reklamy, kde inzerent platí za kliknutia na reklamu. Má výhodu oproti štandardných „zobrazovacím“ formám platenia v lepšej rozpočtovej stratégii a meraní efektivity reklamy. Najznámejšou PPC sieťou je služba Google Ads.

 

Presmerovanie

Automatické presunutie používateľa z jednej adresy na inú. Presmerovanie sa využíva napríklad pri prechode z jednej domény na novú, kde viete návštevníkov automaticky presunúť zo starej na novú URL adresu.

 

Prestashop

Redakčný systém na tvorbu a spravovanie eshopu. Jeden z najrozšírenejších CMS systémov, ktoré sú zamerané výlučne na eshop. Disponuje množstvom funkcií a doplnkových rozšírení, s ktorými vytvoríte profesionálny eshop.

 

Prezentačná webstránka

Jednoduchý web na predstavenie firmy. Ak obsahuje základné informácie a predstavenie firmy, jej produktov, služieb či tovaru, je bez zložitejších funkcií, hovoríme o prezentačnej webovej stránke.

 

R

 

Redakčný systém (CMS)

Viac pod písmenom C - CMS

 

Responzívny – Responzívny dizajn

Dizajn, ktorý sa prispôsobuje zariadeniam používateľov. Ide o spôsob tvorby webového dizajnu a grafiky, ktorá sa správne zobrazí a je pre používateľa prívetivá na klasickom PC, tablete aj mobile súčasne. Responzívny dizajn nahradil mobilné verzie stránok, nakoľko je údržba obsahu dvoch stránok časovo náročnejšia ako spravovanie jednej.

 

S

 

Safari

Internetový prehliadač od spoločnosti Apple, určený pre systémy Mac. Má aj verziu pre systémy Windows, tá sa už ale niekoľko rokov ďalej nevyvíja.

 

SEF – Search engine friendly

Adresa stránky „priateľská“ pre vyhľadávače. Zjednodušene je to taká URL adresa, ktorá je čitateľná aj pre ľudí. Neobsahuje iba spleť písmen, číslic a špeciálnych znakov, ale zrozumiteľné slová.

 

SEM – Search engine marketing

Marketing zameraný na internetové vyhľadávače. Časť internetového marketingu, ktorá sa zaoberá zvýšením viditeľnosti vo vyhľadávačoch. Využíva techniky SEO optimalizácie a PPC platenej reklamy.

 

SEO / SEO optimalizácia

Viac pod písmenom O - Optimalizácia

 

Server

Počítač, ktorý zabezpečuje dostupnosť vašej webovej stránky. Je to forma infraštruktúry počítača, ktorá je pripojená k internetu, obsahuje rôzne technológie (programy) a fyzicky uložené dáta webovej stránky.

 

Spätný odkaz

Viac pod písmenom L - Link

 

SSL

Bezpečnostná technológia pre šifrovanú komunikáciu. V spojení s HTTPS sa používa na zabezpečenú komunikáciu medzi serverom s webovou stránkou a používateľovým internetovým prehliadačom.

 

Šablóna

Vzhľad webovej stránky. Konkrétnejšie sa šablónou myslí skôr rozšírenie určené pre redakčné systémy, ktoré má za úlohu vytvoriť ich vizuálnu časť.

 

T

 

Tag

HTML tag – stavebný prvok jazyka, ktorý delí kód na menšie funkčné časti.

Tag všeobecne – tématické označenie dokumentu alebo textu. Dnes známy skôr vo forme hashtag, ktoré sa využívajú na označenie témy na sociálnych sieťach.

 

Template (Šablóna)

Viac pod písmenom S - Šablóna

 

Titulok / Title tag

Názov podstránky viditeľný vo vyhľadávaní. Najdominantnejší prvok, ktorý má každý odkaz zobrazený vo vyhľadávači. Okrem toho ho môžete vidieť aj v hlavičke prehliadača (ak si chcete pozrieť, čo sa zobrazí vo vyhľadávači).

 

Transfer domény

Presun domény z jedného hostingu na iný, prípadne presun na iného majiteľa.

 

Twitter

Sociálna sieť na zdieľanie krátkych správ – tweetov. Ide o textové správy do 280 znakov. Využíva sa najmä na sledovanie aktivity priateľov, známych osobností či rôznych inštitúcií, firiem a značiek.

 

U

 

URL

Adresa webovej stránky. Formát mena využívaný na pomenúvanie internetových dokumentov. Zväčša obsahuje protokol (https), názov domény a cestu ku konkrétnej podstránke alebo súboru.

 

V

 

Vyhľadávač

Webová stránka obsahujúca odkazy na iné stránky na internete. Táto veľmi zjednodušená veta len ťažko plne uchopí komplexnosť technológií a umelých inteligencií pracujúcich na zostavení tak na oko banálnej stránky akou je vyhľadávač.

 

W

 

Webmail

Internetová služba na prácu s emailami. Webmail poskytujú napríklad hostingové spoločnosti, aby ste mohli dostať ku svojej doméne aj zodpovedajúci email.

 

Wordpress

Redakčný systém na tvorbu webových stránok. Najrozšírenejší CMS, pôvodne určený na tvorbu a spravovanie blogov. Momentálne v ňom s prehľadom vytvoríte firemný web i eshop.

 

X

 

XML mapa

Viac pod písmenom M – Mapa stránky

 

Y

 

Yahoo

Vyhľadávač internetových stránok. Je využívaný viac na americkom kontinente. Obsahuje rôzne podslužby ako Yahoo mail, financie, správy, odpovede a ďalšie.

 

Youtube

Služba na uverejňovanie a prehrávanie videí. Odkúpená Googlom a úzko spolupracujúca s ním. Pre všetkých poskytuje pohodlnú možnosť ako uverejniť video a zdieľať ho kdekoľvek na internete.

 

Z

 

Zdrojový kód

Kód na pozadí webovej stránky. Je tvorený programovacími jazykmi a jeho textová forma je zmenená prehliadačom do vizuálnej podoby, zobrazenej na vašej obrazovke.

 

Zoznam

Slovenský katalógový vyhľadávač. Jednotka medzi našimi domácimi stránkami. Umožňuje vám umiestniť do svojich zoznamov odkaz na váš web. Okrem katalógu firiem a stránok združuje viacero ďalších služieb ako webmail, spravodajstvo, mapy či slovník.

 

 

Ak vám v tejto abecede niečo chýba, podeľte sa o to v komentároch. Nové slová budem postupne dopĺňať.

5 1 1 1 1 1 Hodnotenie 5.00

anton zaujec

Anton Zaujec  - Pomáham jednotlivcom i firmám tvoriť a zlepšovať ich webové stránky.

Som fanúšikom poctivého SEO, info marketingu a hľadania riešení namiesto výhovoriek. Ponúkam rady na blogu, v ebooku a online kurze o internetovom marketingu.

Podobné články

Sleduj na

Hľadám...

efektívny web marketing

Snažíme sa zdokonalovať naše služby aj pomocou cookies, nastavením vašeho prehliadača súhlasíte s ich používaním