Optimalizácia pre vyhľadávače je pojem dobre známi aj v menej odbornej verejnosti. Je tu však veľa dezinformácií a skreslených predstáv.

Pokúsim sa preto vniesť trochu svetla do tejto problematiky, pre tých menej zasvätených.

 

Čo je to SEO

Ide o súbor techník, ktoré presvedčia vyhľadávače o relevantnosti obsahu vašej stránky, a tie ju následne uprednostnia pri vyhľadávaní témy, ktorej sa týka váš web. Ak budete dostatočne presvedčivý, môže sa vám podariť dostať až na tak veľmi vytúžené prvé miesta v googli. Tento proces je však čím ďalej, tým zložitejší.

S obrovskou expanziou webu sa samozrejme rýchlo objavili aj rôzne snahy o nie celkom férové presadenie sa v zoznamoch vyhľadávačov. Preto museli svoje techniky zoraďovania stránok zdokonaliť až do dnešnej podoby.

Vzhľadom na to, že týchto pravidiel je neustále viac a viac, vznikol dnes takmer samostatný segment – SEO optimalizácia.

 

Ale čo to je konkrétne to SEO?

Je nutné vedieť, že tu nejde o presne ohraničený produkt. V tomto prípade teda presne platí, nie je všetko zlato čo sa blyští. Ak zadáte rovnakú požiadavku dvom rozdielnym ľuďom, je na 110% zaručené, že výsledok bude úplne iný.

Samozrejme, sú tu určité body, ktoré je nutné dodržať a sú dobre známe, no ich pochopenie a správna realizácia je druhá vec. Každý čítal niečo iné, každý má inú osobnú skúsenosť s tým čo sa oplatí optimalizovať.

No predovšetkým, nikto kto vám bude robiť SEO nepozná algoritmus vyhľadávača a teda žiadny výsledok vám zaručiť nevie. Takže slogany tipu „Dostaneme Vás na prvé miesto, zaručene!“ berte s miernou rezervou.

 

Na čo si teda pri optimalizácii dať pozor?

Je tu samozrejme zopár vecí, ktoré si môžete ľahko overiť už na prvý pohľad na stránku. A sú to dokonca väčšinou tie, ktoré majú najväčšiu váhu. Zároveň vám tieto základné body umožnia robiť si základnú optimalizáciu aj samostatne.

Nadpisy

Nadpisy v textoch spoznáte veľmi jednoducho. Sú zväčša veľkostne, farebne, na samostatnom riadku alebo inak výrazné. Nadpisy by mali obsahovať kľúčové slová na ktoré danú podstránku optimalizujete.

Nadpisy by mali byť v kóde stránky reprezentované špeciálnymi značkami, tagmi. Konkrétne sú to tagy h1, h2, h3 … až h6. Každá podstránka by mala mať práve jeden tag h1, zopár tagov h2 a podľa uváženia a potreby ostatné.

Tiež treba zachovať správne poradie. Napríklad h1 – h2 – h3 h2 – h3 – h4 h3 – h4.

Overiť si ich môžete aj v kóde stránky. Otvorte si ju napríklad v prehliadači Google Chrome, prejdite myšou nad nadpis, stlačte pravé tlačidlo myši a zvoľte „preskúmať prvok“. Zobrazí sa vám niečo ako na nasledujúcom obrázku.

nadpisy webstranky

Text stránky

Text stránky musí taktiež bezpodmienečne obsahovať kľúčové slová v dostatočnej miere. Čo je to dostatočná miera?

V kratších textoch by mali byť aspoň 2-3 krát, v dlhších 4-5. Pri naozaj dlhých textoch ako sú články a podobne by mala byť hustota približne 3%. Rátajú sa aj tie, ktoré sú skloňované, časované a podobne. Proste s daným slovným základom.

Vyrátavať 3 percentá určite nemusíte. Vedzte tu len toľko, že výskyt v takomto texte by mal byť úplne prirodzený. Text by mal byt písaný ako pre ľudí, nie pre vyhľadávače.

Je dobré, ak je určitá časť kľúčových slov zvýraznená hrubým písmom. V dlhších textoch ale určite nie všetky. Treba sa jednoznačne vyhnúť v preháňaniu a spamovaniu. Ak podstránku zahltíte len kľúčovými slovami, bude to mať negatívny dopad.

Titulok stránky

Titulok stránky je text, ktorý sa zobrazuje ako nadpis vo výsledkoch vyhľadávania. Je to veľmi dôležitá technika, nakoľko ona je najväčším lákadlom pre privedenie návštevníka na vašu stránku.

Hľadať vo výsledkoch ju ale nemusíte. Stačí ak si ju otvoríte v prehliadači, tentokrát radšej v Mozille, pretože v Chrome by ste videli len časť textu. Titulok sa nachádza na úplne hornej lište prehliadača. Príklad v obrázku.

titulok webstranky

Taktiež je dôležité aby obsahoval kľúčové slová. Najväčšiu váhu majú slová na začiatku. Ak to však nie je vhodné, môžu byť aj ďalej. Hlavné je, že tam sú. Optimálna dĺžka titulku je maximálne okolo 60 znakov. Zvyšné sa totiž vo vyhľadávaní nezobrazujú.

URL adresa

Inak povedané adresa danej podstránky. Zväčša budete mať už názov zvolený a stránku nahodenú, takže s názvom domény už veľa nenarobíme (aj keď možné to je).

Samozrejme, že ak predávate hrnce je lepšie mať doménu hrnce.sk. Nič však nie je stratené, ak sa vám aj neušiel názov domény aký by ste si želali. Môžete mať totiž kopu podstránok!

A v ich URL adresách by sa mali nachádzať vaše hrnce (alebo čokoľvek iné čo potrebujete :) ). Je potrebné mať takzvané URL priateľské pre vyhľadávače. To znamená také, ktoré viete aj vy sami prečítať. Príklad takejto adresy je na obrázku

url adresa

Meta popis

Meta popis nikde na stránke neuvidíte. Nachádza sa v samotnom zdrojovomm kóde. Je to ďalšie z lákadiel pre návštevníka, ktoré sa zobrazí pri načítaní výsledkov vyhľadávania. Kus textu, ktorý vidíte pod už spomínaným titulkom.

Overiť si ho môžete podobne ako tagy nadpisov. Tentokrát po stlačení pravého tlačidla myši zvoľte „zobraziť zdrojový kód“. Niekde pri začiatku bludiska ktoré vám zobrazí musíte nájsť nasledovný tag:

<meta name="description" content="text pre danú podstránku" />

Namiesto „text pre danú podstránku“ by malo byť samozrejme niečo, čo je pre ňu relevantné. Taktiež s jedným, dvomi kľúčovými slovami, v rozsahu zhruba do 160 znakov.

 

Ďalšie ultimatívne zbrane pre SEO

Spätné odkazy z iných stránok. To, že na vás odkazuje iná webstránka vyhľadávaču hovorí, že je u Vás niečo zaujímavé. Čím viac stránok na vás odkazuje, tým hodnota stúpa. Pozor však na odkazy z ledajakých stránok. Najlepšie sú také, ktoré sa čo najviac približujú k vašej téme.

Aktuálnosť a neustále nový obsah. Pravidelným pridávaním nových textov sa môžete vyšvihnúť do nebeských výšin. Ide o časovo náročnejšiu záležitosť, do ktorej sa chce len málokomu. Aj výsledok uvidíte až po dlhšom čase. Kto však objaví jej potenciál, toho čaká úspech.

Veľmi dôležitým prvkom je i vek domény. Čím je stránka staršia, tým väčšiu hodnotu získava. Ovplyvnenie tohto ukazovateľa je však zatiaľ mimo všetky mne známe techniky :).

 

Špecialitka na záver

Relatívnou novinkou, ktorá je v našich podmienkach zatiaľ aplikovaná pomenej, sú mikroformáty. Ide o akési popisky, ktoré presne charakterizujú o čom pojednáva daná webstránka, prípadne priraďuje autorstvo ku konkrétnej osobe.

Tieto mikroformáty sa potom môžu zobraziť vo výsledku vyhľadávania. Ich hlavnou prednosťou je momentálne to, že vyzerajú inak ako klasická stránka vo vyhľadávaní. Môžete tu napríklad mať hodnotenie či cenu produktu, obrázok receptu či fotku autora článku. Dôležitosť mikroformátov stúpa a dovolím si predpovedať, že aj naďalej bude.

Verím, že som vám problematiku SEO optimalizácie o niečo priblížil. Na záver ešte jedna poznámka. Ak aj aplikujete všetko dokonale presne, výsledok neuvidíte hneď, ani za týždeň, niekedy ani za mesiac. Niekedy sa s optimalizáciou treba proste pohrať, skúšať a testovať.