Nezáleží na tom, či si idete web vytvoriť sami, alebo sa zveríte do rúk odborníkov. Ani na tom, či ide o Vašu prvú stránku, alebo piatu. Rád by som Vás upozornil na zopár bodov, o ktorých je nevyhnutné pri plánovaní webu popremýšľať.

Tieto rady sú univerzálne, nie sú zamerané na špecifický obor ani oblasť podnikania, či druh informácií s ktorými chcete pracovať. Je jedno či chcete predávať, alebo len zdieľať svoje koníčky, určite chcete úspešný web. A ten sa nerodí len tak náhodou.

Z osobnej skúsenosti viem, že často sa niektorým bodom nevenuje dostatočná pozornosť, prípadne sa úplne odstrkujú pod heslom „toto ja nepotrebujem“. A pritom "toto" Vám môže poskytnúť veľmi veľký náskok pred konkurenciou.

Pozrime sa teda na zopár základných krokov, pravidiel a funkcií, ktoré Vás síce teraz budú stáť čas navyše, no v konečnom dôsledku ušetria veľa námahy.

 

O čo Vašej stránke vôbec ide?

Michael Jordan, Steffi Grafová, Will Smith, Albert Einstein. Viete čo majú spoločné basketbalista, tenistka, herec a teoretický fyzik?

Vyšperkovali svoje povolanie do dokonalosti. A podarilo sa im to preto, že plne sústredili svoju pozornosť jedným smerom. Nebehali od jedného k druhému, od tretieho k piatemu. Nesnažili sa byť špičkovým športovcom, obľúbeným hercom a uznávaným vedcom zároveň.

Skúste si vybaviť zopár známych ľudí, ktorých obdivujete a spomeňte si, pre aký odbor ich uznávate. Isto mi dáte za pravdu, že to prečo sa stali slávnymi, sa týkalo len jednej oblasti ich života.

Preto by aj Vaše stránky mali sústrediť svoju pozornosť jedným špecifickým smerom. Snažiť sa byť odborníkom na všetko Vám zväčša zamedzí stať sa naozajstným majstrom na jednu oblasť. A to sa následne premietne aj do Vašeho webu.

 

Chcete platiť programátora pri zmene každého písmenka?

Len málo firiem alebo živnostníkov sa pustí do toho, aby si web vyrobili úplne svojpomocne. V princípe to ani veľmi neodporúčam. Je však možnosť, ako sa môžete odbremeniť aspoň od časti nákladov na web.

Dosť z Vás už vie, že si stránku môžete upravovať aj sami. Minimálne jej obsahovú časť – články produkty, texty a podobne. Toto umožnili takzvané redakčné systémy, o ktorých sme písali v minulom článku.

Tie Vás oslobodia od toho, aby ste pri tvorbe každého nového textu, jeho úprave, pridaní produktu do eshopu a podobne, museli mať vždy po ruke svojho webového špecialistu, ktorý Vám zmeny vykoná.

Na Vašom webe tak vždy budete mať aktuálne informácie a keď to bude potrebné môžete veci meniť okamžite. Ak teda chcete mať túto možnosť, postavte svoj web na redakčnom systéme.

 

Je Váš obsah schopný predávať?

Obsah je často najmenej obľúbenou časťou pri príprave stránky. Myslite však na to, že obsah je to, čo Vás odlíši od zvyšku konkurencie.

Najväčšou chybou ktorú môžete urobiť je, že necháte obsah (texty) písať Vašeho programátora. Zväčša to potom dopadne tak, že dostanete texty, ktoré síce hovoria o tom čo robíte, ale to je všetko. Človeka ktorý ich číta sa nijak nedotknú, pretože „tie isté“ už čítal na x iných stránkach.

Dajte si tú námahu a vložte do textov kus seba. Dostanete celkom iný výsledok. Samozrejme, že do textov musíte zapojiť to čo ponúkate, no vyvarujte sa vetám tipu „Firma Obyčajný s.r.o. vznikla v roku pána a zaoberá sa nudením návštevníkov svojej web stránky“.

Použite radšej kus svojho príbehu. Neobaľujte jednoduché veci do nezrozumiteľných fráz. Zdôraznite to, čím ste iný. Nesľubujte čo neviete splniť.

Písať texty naozaj nie je také ťažké ako si mnohí myslia. Netreba byť žiadnym pisálkom, stačí len trochu naladiť svoju myseľ a pôjde to samo. Skúste to :).

 

Slúži stránka mojim návštevníkom alebo mojej konkurencii?

Čo to znamená? Že sa máte vyvarovať priveľkej odbornosti. Ak sa dlho venujete istej oblasti, stanete sa v nej skúseným a niektoré veci beriete celkom automaticky.

Tak isto sa môžete automaticky nazdávať, že keď niečo viete vy, vedia to aj iný. To však väčšinou nie je pravda. Zamerajte sa preto v prvom rade na základy Vašej problematiky. Tak, aby Vám rozumel aj niekto, kto o Vašej téme nemá ani poňatie.

V snahe ukázať, že ste vo svojom obore odborníkom, sa Vám totiž môže stať, že Vám zákazník nebude rozumieť. Ak sa to stane, bude hľadať informácie tam, kde sú zrozumiteľnejšie. Ak ich nájde, tak sa k Vám už nevráti.

Nerobte teda web, ktorý oslní Vašu konkurenciu, ale radšej taký, ktorý trafí do čierneho u Vašeho zákazníka.

 

Prečo by som mal začať blogom?

V časti o písaní textov som sa mýlil. Táto časť je totiž ešte menej obľúbenou :).

Niekomu z Vás možno prebehol i mráz po chrbte pri pomyslení na to, že by mal písať blog. Nemusíme to však nazývať blogom. Nazvime to len obyčajne, písanie článkov. Ja osobne, keby dnes začínam, začnem práve blogom.

Ohliadnuc od toho, že čerstvý obsah je jednou z najsilnejších techník pre SEO, je tiež sladkou návnadou na Vašeho návštevníka.

Písanie článkov je nástrojom, ktorým ukážete, že máte k téme stále čo povedať a návštevník Vám bude dôverovať. V jeho očiach budete odborníkom. A čo je najkrajšie, bude mať dôvod vracať sa na Vaše stránky zas a znova.

Ani vy isto nechodíte do kina 10 krát na jeden film. Nečakajte to teda ani od návštevníkov Vašich stránok.

Áno, písať články chce dosť investovaného času. No nemusíte ich vydávať na bežiacom páse ako spravodajské portály. Jeden článok za jeden alebo dva týždne určite zvládnete. A predstavte si to kvantum informácií, ktoré máte po roku vo svojej ponuke. To už je lákavejšia vyhliadka nemyslíte?

 

Kde bývajú Vaši návštevníci?

Nie nechcem od Vás, aby ste zisťovali bydlisko návštevníka a potom ho chodili po večeroch strašiť pod okná svojimi neodolateľnými ponukami. Mám na mysli adresu Vašeho návštevníka na webe.

A tých môže byť hneď viacero. Email, účet na facebooku, či inej sociálnej sieti. Na čo Vám to vlastne bude?

Treba rátať s tým, že človek je tvor zábudlivý. Ak aj príde na Váš web a dokonca nájde to čo hľadá, už k Vám nikdy viac prísť nemusí, pretože jednoducho zabudne. Stratíte sa mu v nekonečnom mori internetu.

Preto ho musíte naladiť na takú vlnu, aby Vám sám od seba chcel dať svoj emailový kontakt, like a podobne. Ako? Jednoznačne Vaším obsahom, ktorý som spomínal vyššie.

Pretože ak mu dnes poskytnete hodnotný obsah, prípadne vyriešite jeho problém, bude chcieť, aby ste to urobili aj zajtra alebo o týždeň. A vy jeho dôveru samozrejme nesklamete a budete ho informovať o ďalších informáciách, ktoré mu uľahčia jeho život.

Verím, že tieto informácie uľahčia práve Váš život a navedú Vás na to, ako webové stránky urobiť lepšie a efektívnejšie. Ak máte dotazy alebo otázky, rád si ich prečítam a zodpoviem v komentároch pod článkom.

titulna foto: autor Ethan Lofton