Stáli ste už niekedy pred naoko neriešiteľnou úlohou?

Pred úlohou tak veľkou, že pri každom pomyslení na ňu vám prebehol mráz po chrbte?

Či už ste mysleli na to, čo by mohlo byť ak sa vám to podarí, alebo na to, že to nedáte, tá úloha vás sprevádzala každou hodinou dňa.

Tento príbeh začal pred niekoľkými rokmi. V dobe, keď mi SEO optimalizácia hovorila asi tak veľa, ako španielska literatúra (to s literatúrou sa dodnes nezlepšilo).

A pred akou úlohou som teda stál ja?

Dostať sa so svojim novým webom na popredné miesta vo vyhľadávaní.

Paradoxne, tie najväčšie výzvy si pred seba kladieme sami.

Moja situácia bola nelichotivá:

  • Začiatky podnikania
  • V hlave super nápady - ale bez kanálov na ich prezentovanie svetu
  • V rukách vynikajúci produkt - no široko ďaleko nikto, kto by o ňom vedel
  • V peňaženke minimum prostriedkov - na prípadný marketing, či zaplatenie kvalitnej služby
  • Vlastné vedomosti o tom ako sa presadiť vo vyhľadávaní – takmer žiadne

Pripomína vám to niečo?

Dnes na tieto časy spomínam veľmi rád :). Ale poďme pekne od začiatku.

 

 

Začiatky vo vyhľadávačoch

O tvorbe stránok som už čo to vedel, preto som si ako prvé vytvoril web.

Svojpomocne.

S minimom nákladov. S kopou investovaného času. So zopár šedivými vlasmi navyše.

Zavesil som ho online a čakal na to, na čo čaká každý naivný nováčik. Čakal som „na zázrak“.

No ani po pár mesiacoch sa zázrak nekonal. Zlatá rybka unikala, kúzelnú paličku som nenašiel.

Neúspech zvykne odradiť. Našťastie to nebol môj prípad.

Rozhodol som sa, že je potrebné pohnúť kostrou a začať tam, kde som doteraz len blúdil.

Rozhodol som sa zistiť, ako sa dostať na prvé miesta vo vyhľadávači Google a od akých faktorov toto umiestnenie závisí.

Áno, rozhodol som sa naučiť SEO.

seo optimalizácia

 

Dá sa SEO objaviť prirodzene?

Vedel som, že predtým, ako zistím čokoľvek o optimalizácii, musím upraviť svoj web.

Zo štatistík Google Analytics som totiž vyčítal (okrem toho že na web takmer nikto nechodí), že čas, ktorý ľudia na mojej stránke strávia, je príliš krátky. Len zopár sekúnd a sú preč.

„Asi pre nich nie je dostatočne zaujímavá.“

Preto som napísal nové texty. Tie najlepšie aké som vedel (1). Také, ktoré každému poslúžili. Žiadne kópie z konkurenčných webov (2) ako predtým. Zistil som, čo ľudí v mojom obore najviac zaujíma, čo hľadajú (3) a čo naozaj potrebujú.

Na moje prekvapenie a radosť zároveň, krátko na to sa dostavili prvé úspechy. Vo výsledkoch vyhľadávania som poskočil o pekných pár strán! Používatelia sa u mňa zdržovali dlhšie (9).

Stále to ale bolo hlboko pod vytúženou hranicou.

S jedlom rastie chuť, a tak som motivovaný prvým úspechom pokračoval.

 

 

Neznámy faktor úspechu

Pri jednej z mojich relatívne častých obhliadok vyhľadávača som si všimol zaujímavý fakt.

Nadpis, ktorý Google pre moje stránky zobrazoval vo vyhľadávaní, sa zhodoval s nadpisom, ktorý sa zobrazoval v hornej lište webového prehliadača (4). A nebolo to tak len u mňa.

Vedel som, že tento nadpis je v kóde reprezentovaný tagom title. Rozhodol som sa preto všetky title tagy upraviť. Domnieval som sa, že bude dobré, ak budú používatelia vidieť okamžite, o čom sú moje stránky (5,6).

Po tomto „osvietení“ bol len krok k ďalšiemu.

„A čo ten zvyšný text vo vyhľadávaní?“

Po rýchlom prieskume my bolo jasné, že tieto riadky predstavujú tag meta description (7). Ja som meta description vyplnený nemal, no aj tak sa tu nejaký text zobrazoval (7.1). Nad príčinou som sa nezamýšľal a radšej som meta popisy pre každú podstránku vyplnil. Samozrejme, znovu k veci a čo najpútavejšie.

Na tomto mieste sa vám musím k niečom priznať.

K študovaniu SEO faktorov som sa až po tento krok vôbec nedostal. A vlastne ani po ňom. Ale poďme radšej ďalej... :)

 

 

Publikovaním k lepším pozíciám

Vždy som chcel mať blog, a tak som ho začlenil do svojej prezentácie. Delil som sa v ňom o novinky vo mojom obore (8) a pozitívne reakcie na seba nenechali dlho čakať.

Kde tu niekto články zdieľal na sociálnych sieťach (10), preto som si vytvoril profily (11) na zber fanúšikov. Držať si svojich verných blízko, sa v budúcnosti môže hodiť.

Pre tvorbu nových článkov som si vytvoril akúsi šablónu, ktorej som sa krok za krokom držal. Nebudem vám vypisovať všetky jej body, no tu je aspoň zopár, ktoré som ešte v predošlom texte nespomínal:

  • Pútavý a výstižný názov (12)
  • Text tématicky členený a každá jeho časť oddelená podnadpisom (13)
  • URL adresa (14) k článku dobre vystihovala danú tému (tiež sa zobrazovala vo vyhľadávaní => bude dobré mať ju optimalizovanú k téme)
  • Ak som spomínal niečo z predchádzajúcich článkov, v každom novom článku som na ten predchádzajúci vytvoril html odkaz (15)
  • Na danú tému som kládol dôraz zvýraznením súvisiacich kľúčových slov (16)
  • Ak som sa k niečomu nechcel rozpisovať, no poznal som relevantný externý zdroj, vytvoril som naň externý odkaz (17)
  • Texty som obohacoval pútavými obrázkami (18)
  • ...a zopár ďalších drobností, ktoré som však využil len zriedka

Nakoľko mi tieto aktivity okolo zveľaďovania webu a hromadiace sa povinnosti okolo podnikania zaberali stále viac času, môj cieľ priučiť sa SEO optimalizácii bol aj naďalej v nedohľadne.

Návštevnosť však ako zázrakom stúpala a tak ma tento problém pálil čím ďalej, tým menej.

zanedbanie optimalizácie

 

Jeden priam zázračný externý odkaz

Uplynulo zopár týždňov a žiaľ prišlo to, čoho som sa najviac obával.

Krivka návštevnosti zmenila svoju orientáciu z prudkého 10°-ého stúpania na rozľahlú, ďalekosiahlu rovinku.

Nastal útlm, stagnácia.

Bolo mi záhadou prečo, keďže v práci som nepoľavil. Práve naopak. Bol som vo svojej stratégii ešte dôslednejší.

V článkoch som sa rozpisoval stále viac. Opisovanú tému som rozobral do najväčších podrobností (19). Odpovedal som na opakujúce sa dotazy zákazníkov.

Každým týždňom pribúdalo obsahu. Záujem používateľov však tento fakt vôbec nekopíroval.

Žeby som napokon predsa musel otvoriť magickú príručku optimalizácie? V tomto momente som k tomu bol znovu bližšie.

Až do jedného dňa...

V to ráno, ako každé iné ráno, ma v schránke čakalo zopár emailov od klientov, zopár pozdravov s miliónovými výhrami a dedičstvami od spamových robotov a zopár užitočných newslettrov.

V tejto tradičnej skladbe však vytŕčal jeden email nad všetky ostatné.

V prvom okamihu som si nebol istý, či ešte náhodou nespím.

„Môže mi tento človek naozaj písať? To je isto iba menovec. Ten človek by ti určite nepísal. Ten určite nepíše nikomu. Ten snáď ani nemá email a komunikuje výhradne telepaticky.“

A predsa.

Bol to on.

Velikán z mojej branže. Uznávaná osobnosť ktorej mienka a vedomosti ovplyvňovala väčšinu laikov i profesionálov.

Áno, mňa samozrejme tiež.

Nazvime ho Alex.

Ak to, že mi písal bolo pre mňa prekvapením, obsah jeho emailu sa rovnal radosti zo sedemcifernej výhry v športke.

Alex videl moje nové video (20) a chcel ho použiť na svojom webe. Pozbieral som svoju sánku z podlahy a čo najrýchlejšie zosmolil zmysluplnú odpoveď. „Samozrejme že môžete.“

Veľmi zmysluplné :).

Efekt tohto kroku sa nedá nazvať inak ako famózny. Návštevnosť zo dňa na deň poskočila o 50 percent. Pre svoje hlavné kľúčové slovo som stúpol vo vyhľadávači na druhú stranu.

A čo to vlastne Alex urobil?

Zverejnil vo svojom novom článku moje video, spolu s krátkou citáciou a odkazom na moju stránku (21). Jeho odkaz smeroval z variácie môjho hlavného kľúčového slova (22, 23). Jeho web bol ladený na veľmi podobnú tému ako ten môj (24).

Od tej doby sa k nemu pridalo zopár ďalších (25). Odozva už nikdy nebolo taká výrazná, no každým novým odkazom som sa posunul o kúsok vyššie.

Počet klientov rástol, moje podnikanie sa pomaly dalo nazývať úspešným. Uplynul takmer rok (26) a mojej stránke sa darilo stále lepšie. Medzitým som už na svoj záujem vzdelať sa v SEO optimalizácii úplne zabudol.

získanie externých odkazov

 

Ako nestratiť svoju pozíciu

Povinnosti pribúdali a webu som sa už nestíhal venovať tak ako dávnejšie. Mal som stále v živej pamäti svoje začiatky a „čakanie na zázrak“.

Nechcel som, aby stránka začala stagnovať. Bol, a stále je, to totiž hlavný zdroj nových zákazníkov.

Najal som si preto na správu stránky externého webmastera. To sa rýchlo ukázalo ako veľmi dobrý krok.

Okrem správy obsahu a aktualizácie stránky mal za úlohu, pozrieť sa na ňu aj po technickej stránke.

Čo všetko opravil vám podrobne povedať neviem, pretože som jeho slovám sem-tam vôbec nerozumel :). No niektoré tipy vám posunúť viem.

Ako prvé trval na tom, aby sa stránka prispôsobila pre používateľov mobilných zariadení a tabletov (27). Bol som si tohto nedostatku vedomý, keďže som dostal zopár sťažností od zákazníkov, ktorí sa neúspešne snažili ovládať web na mobile.

Ďalšie úpravy v skratke:

  • Vytvorenie prehľadnejšej navigácie (28)
  • Použitie XML sitemapy (29)
  • Pridanie špeciálnych značiek pre vyhľadávače (30)
  • Rýchlejšie načítavanie stránky (31)
  • Presmerovanie neexistujúcich stránok (32)

Popri tom sme samozrejme naďalej publikovali veľa hodnotného a zaujímavého obsahu.

Okrem iného, bol môj webmaster špecialistom na SEO a faktory vplývajúce na umiestnenie v Googly.

Pri jednej z našich debát o ďalšom smerovaní webu som nadhodil práve tému SEO.

Podotkol som, že by sme sa konečne mohli zamerať aj na túto oblasť. On však na mňa len nechápavo hľadel.

„Ako to myslíte, zamerať sa konečne na SEO?“

No ako ako? Snáď on vie najlepšie ako, keď je na to odborníkom...

„Veď váš web je optimalizovaný vynikajúco a všetko čo robíme viac či menej vplýva na SEO.“

  • Publikujeme excelentný obsah
  • Zlepšujeme použiteľnosť a funkčnosť webu
  • Vypĺňame poctivo html tagy
  • Zbierame spätné odkazy

„Čo viac by ste chceli robiť?“

Nasledovala dlhá debata o tom, čo je a čo nie je optimalizácia. O tom, čo robíme správne a kde možno nájsť medzery. Debata o mojom prirodzenom objavení SEO faktorov.

V ten deň som nevychádzal z úžasu. Vykonané úpravy už od začiatku pôsobili presne tak, ako bolo potrebné.

A pritom všetky tie zmeny boli len akousi prirodzenou snahou o lepší zážitok návštevníkov pri prezeraní mojej stránky a čo najväčšie priblíženie témy ich potrebám.

 

Dôležitá poznámka:

Správne tušíte, že celý príbeh je tak trošku idealizovaný.

Táto interpretácia má však poukázať na to, že SEO nie je žiadna veľká neznáma.

V ideálnom prípade ide o čo najväčšie priblíženie sa potrebám cieľového publika, čo najpresnejšie zameranie témy, znalosť zopár kľúčových faktorov a v rozumnej miere optimalizované technické zázemie webu.

Ak vás zaujímajú bližšie vysvetlenia, ktoré sa ukrývajú pod jednotlivými krokmi (číslami) v príbehu, rád vám ich zašlem na váš email.

Stačí ho zadať do formuláru nižšie.

Činiteľov vplývajúcich na pozície je známych približne 200. Ak by vás zaujímal kompletný zoznam nájdete ho na http://www.seofaktory.cz .

V mojom výbere 32 SEO faktorov je združené to najpodstatnejšie, čo môžete urobiť pre zlepšenie vašich pozícií vo vyhľadávačoch.